Zvuk pro audiofily, puristy, profesionály a pro všechny normální posluchače…





Q Acoustics je poměrně mladou značkou, která nedávno oslavila své jedenácté výročí. Sídlí v Bishops Stortford, kus cesty severovýchodním směrem od Londýna. Přestože některé firmy považují jedenáct let za optimální dobu životnosti jediného modelu, v Q Acoustics stihli všemožných reprosoustav za tuhle dobu vystřídat opravdu hodně. Název Concept se na vrcholu firemního katalogu objevil teprve v roce 2013, aby o čtyři roky později proběhla generační výměna a současným Top modelem katalogu Q Acoustic se stal nekompromisní model Concept 500, mířící mezi nejprestižnější soustavy planety.






Q Acoustics Concept 500 není pouze jednou z mnoha soustav v této cenové kategorii, není ani projevem ambicí nějaké druhořadé firmy, která by chtěla hrát druhé housle v nejvyšší lize. Skutečnost je podstatně vážnější, když právě tyto soustavy si vybral Ken Ishiwata k osobní prezentaci svých nejnovějších a nejlepších modelů elektroniky Marantz - řady PM10/SA10. Nejdůležitější je však to, že hlavním konstruktérem Concept 500 se stal Karl-Heinz Fink, šedá eminence mezi konstruktéry soustav celého světa, projektant mnoha dokonalých, skvěle hrajících modelů, o kterém víme jenom to, co nám dovolí vědět firmy, pro které Fink zrovna pracuje. A je jich velmi mnoho…

Fink je inženýrem z masa a kostí, který se jako ryba ve vodě pohybuje v takovýchto projektech. Disponuje obrovskými vědomostmi i zkušenostmi současně, vlastní nejmodernější měřící zařízení a je dalek všech výstřelků woodoo. Proto zadání, zkonstruovat racionálními postupy pro Q Acoustics tak kvalitní model, na jaký jiné firmy nedosáhnou ani při použití mnohem vyššího rozpočtu, bylo pro něho zásadní výzvou! Imponující je již samotná váha soustavy – 42 kg, povrchové provedení snad ani luxusnější být nemůže, všechny detaily jsou provedeny v této kategorii naprosto nevídaně. Je zajímavé se dívat, jak čistě, elegantně a moderně soustavy působí. Bytelný chromovaný podstavec pak tvoří jednak těžiště, jednak výrazný vizuální prvek, který dodává poměrně štíhlým soustavám na robustnosti.

Kouzlo úspěchu je však skryto v konstrukci samotné. Stěny soustav jsou vyrobeny ze tří vrstev desek MDF (Dual Gelcore), kde mezery mezi nimi jsou vyplněny gelovitým materiálem, v němž jsou tlumeny vysokofrekvenční vibrace a měněny v teplo. Nežádoucí nízkofrekvenční vibrace pak pomáhá tlumit systém příček – ne desek, ale poměrně štíhlých sloupečků čtvercového průřezu.



Dalším, velmi důležitým opatřením, pomáhajícím omezit vibrace kabinetu, je systém PHE – Helmholtz Pressure Equalisation. Tento systém pracuje nezávisle na basreflexu a tvoří tzv. „basovou past“ naladěnou na cca 155 Hz, která se probouzí právě v ozvučnici Concept 500 a je závislá na výšce soustavy. Ve vysokých a štíhlých soustavách se totiž projevuje silné stojaté vlnění, jehož maxima se nacházejí dole a nahoře korpusu. Otevřené roury o délce cca poloviny výšky soustavy, jsou proto ustaveny svisle tak, aby jedněmi konci dosahovaly do oblasti maximálních tlaků stojatého vlnění (dole a nahoře), a druhými přibližně doprostřed soustavy. Vzduchová masa v rourách, pak současně s poddajností vzduchu v okolní ozvučnici, tvoří vnitřní rezonanční obvod, který „bere“ tlak z krajních oblastí soustavy a transferuje ho do středu.




Dalším opatřením, majícím vliv na výsledný skvělý zvukový projev, je správné uchycení měničů v ozvučnici. Zatímco vysokotónový reproduktor může být od soustavy odpružen, což redukuje přenášení na ní jakýchkoli nežádoucích vibrací - převážně nízkých a středních frekvencí, naopak u nízkotónových reproduktorů panuje shoda, že by měly být pevně svázané s přední stěnou soustavy. I zde přichází K.H Fink s originálním řešením, zaručujícím trvalé spojení měničů s přední stěnou o dané a neměnné síle přítlaku. Měniče jsou uvnitř skříně uchyceny dvěma šrouby ke hranolům, které procházejí těsně za magnety reproduktorů a spojují boční stěny skříně. Klíčové jsou pak pružiny, které drží svým stálým přítlakem celou tuto konstrukci v ustálené a neměnné pozici. Navíc na přední stěně nejsou viditelné žádné šrouby.

Bezkompromisní výhybka typu Linkwitz-Riley čtvrtého řádu, dělí pásma na úrovni 2500 Hz a je uchycena k zadní stěně soustavy – s výjimkou největší vzduchové cívky, která je upevněna ke dnu  soustavy. Všechny cívky jsou na vzduchovém jádře, použité kondenzátory jsou polypropylénové, přičemž filtraci vysokotónového měniče zajišťují typy Mundorf Supreme. Použité odpory jsou drátové a v Q Acoustics si je vyrábějí sami.

Na zadním kovovém panelu pak najdeme přepínač úrovně vysokých frekvencí, umožňující jemnou regulaci v rozmezí +/- 0,5 dB. Spodní části skříně dominuje mohutný basreflexový nátrubek, k němuž firma dodává dva typy ucpávek různých velikostí, pro možnost vlastního nastavení basů v místnosti. Pod tímto nátrubkem jsou umístěny bytelné repro terminály, umožňující připojení bi-wiring.

Takto dokonale propracované ozvučnice pak pokrývá zepředu do dvou třetin hloubky velmi hluboký klavírní lak bílé nebo černé barvy, zadní část skříně včetně zadní stěny, je potažena pravou italskou dýhou v několika dekorech, překrytou nakonec ještě hlubokým, průsvitným lakem.

Podrobnou dokumentaci k modelu Concept 500 najdete zde.   




Firma Q Acoustics vyrábí kromě tohoto Top modelu široký sortiment levnějších repro soustav – jak regálových, tak podlahových, soustavy pro domácí kino, soundbary nebo reproduktory instalační.



3010 3020 Concept 20
 
3050 Concept 40

Modely regálové a podlahové jsou rozděleny do dvou linií, nazvaných „řada 3000“ a „řada Concept“. Obě sdílejí vysoce elegantní firemní design. Veškeré modely těchto levnějších řad jsou velmi dobře hodnoceny jak recenzenty, tak posluchači a uživateli z celého světa.



Kompletní nabídku najdete na stránkách výrobce.    

Ceník najdete na stránkách dovozce zde.   



VIDEA:

Představení Concept 500 zde.   

Model 3050 zde.    

Concept 20 zde.   



TESTY:

What HiFi                                                    
Concept 500                                                                                    
„Nezáleží na tom, jakou hudbu hrajete. Např. Stravinského „The Rite of Spring“ odráží širokou dynamiku a schopnost zvládnout množství nástrojů, aniž by zvuk ztratil soudržnost a celkové hudební poselství. Tyto soustavy nabízí množství detailů, které jsou organizovány s pečlivostí a vyrovnaností. Nízkoúrovňové nuance nejsou nijak zastíněny. Nejde o produkt, který zdůrazňuje „první plán“, jen aby vypadal působivě, Concept 500 jsou soustavy zralé, vše zní příjemně a jednoduše, bez toho aby se z hudby vytratilo vzrušení. Stereofonní zobrazení je, pro reproduktory tohoto typu, velmi dobré. Komplikovaná konstrukce kabinetu se zde projevuje kladně, stejně jako při dynamických špičkách. Miluji způsob, jak jsou vytvářeny basy např. při skladbě Anděl od Massive Attack, Jsou správně hluboké a silné, je jich hodně. Jsem překvapen, že dvojice 16,5 cm reproduktorů může „kopat“ tak hluboko a tak přesvědčivě. Naopak vokály jsou podávány s dostatečnou jasností i jemností. Neexistuje zde žádný nedostatek dynamické subtilnosti ani průhlednosti. Takovýto talent – i díky střednímu pásmu – nabízí dobře navržené pohonné jednotky a výhybky, stejně jako správně navržený kabinet. Důležité je, že jejich široká škála dovedností znamená, že díky ní nezasahují příliš do hudebního zážitku. Domníváme se, že patří mezi nejpůsobivější špičkové reprosoustavy, které jsme v posledních letech slyšeli.“ 
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
Audio                                                           
Concept 500                                                                                    
„Nákup modelu Concept 500 nás neuvede do žádné loterie, jak to známe z jiných značek, které se vlastním charakterem zvuku snaží úspěšně korigovat vady nahrávek nebo je překrývat. Concept 500 zachovává neutrálnost, což na rozdíl od většiny soustav – i těch z nejvyšší kategorie – můžeme vnímat jako nedostatek angažovanosti nebo spontánnosti. Ani dobré nahrávky mnohdy nemusí vyznít natolik spektakulárně, jako z jiných soustav, kde mírou úspěchu je síla basů a zobrazení obrovského prostoru. Concepty 500 představují skutečnou kvalitu nahrávky tak, jak byla zrealizována. Výrazně se soustředí na přesnost a stabilitu jednotlivých zdrojů zvuku, jejich selektivitu, skutečné proporce a reálné dozvuky. Nesnaží se uměle rozšiřovat nebo prohlubovat zvukovou scénu. Díky symetrickému uspořádání měničů, je zvuk skvěle soudržný a homogenní, koncentrovaný a při tom rychlý i průzračný. Plasticita a čistota zvuku nejsou kladeny za mantinely přirozenosti, nedominují nad dobrou artikulací, nezaokrouhlují hrany, ty pak nevyostřují svou speciální aktivitou vysoké tóny. A právě z toho se rodí autentičnost zvuku Conceptu 500 – vše je dokonale slyšet, přestože nevládnou hlavně detaily. Zvuk je neutrální, při poslech různých nahrávek se neprojevila žádná únava ani pocit nudy.“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
i.fidelity.net                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Zatímco s rostoucí délkou poslechu těchto soustav si uvědomuji, že je už nechci vrátit zpět, můžu v klidu pokračovat ve faktickém zkoumání jejich zvukových vlastností. Sedám si a nechávám Mitsuko Uchidu hrát Beethovenovy klavírní sonáty. Realistické zvukové barvy se nyní spojují s působivým zvukovým doprovodem, vidím prsty na klaviatuře a cítím působivý dojem z prostoru nahrávky. Posléze i kolegové v okolí poslechové místnosti i-fidelity.net byli natolik okouzleni klavírní hudbou, že zůstali sedět a poslouchali. Dokonce i hudba z „CD konzervy“ může mít takovou sílu. Přemýšlím již pouze nad sebou samým a zvažuji, jaké barevné provedení soustav Concept 500 se bude nejlépe vyjímat v mé poslechové místnosti. Chassis, kmitočtová výhybka a skříň hrály při vývoji soustav Concept 500 nejdůležitější roli, a snížily zkreslení i rezonanci na minimum. Tyto vynikající technologie navíc vyústily i do krásné povrchové úpravy, což vede k nevídané synergii, kterou musí magazín i-fidelity.net ocenit přidělením titulu „Reference“.
Pro mě tedy jeden pár v provedení Palissander-Gloss Black, prosím!“
   
Kompletní text najdete zde.         
                                                                      
Hi-Fi Voice                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Jedná se o nesmírně elegantní soustavy –jak svým vnějším moderně-luxusním pojetím, tak i svým sametově dospělým zvukovým podáním, které svou dávkou muzikálnosti přináší klidné, nekonfliktní a přesto hluboké hudební zážitky. Zvuk Concept 500 je spíše decentně audiofilský, bez efektů, bez dramatu a s klidným nadhledem. Jejich skvostná prostorovost navíc umožní postavit je i poměrně daleko od sebe, což se v lecjakém moderním interiéru může hodit. Concept 500 jsou zábavné, příjemné reprosoustavy, nehrající si na analytické studiové stroje, ale nabízející muzikální zážitky, ať už posloucháte pěkně nahlas rockovou pecku, nebo v podvečer v příšeří necháváte bublat uvolněný jazzík.“    
Kompletní text najdete zde.  
                                                                      
Avforums                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Naprosto nezpochybnitelným faktem je, že toto nejsou nejlepší reprosoustavy na světě. V neposlední řadě už proto, že v Mnichově 2017 byl představen model FinkTeam WM-4, https://www.youtube.com/watch?v=Oxun-j7jE-U , který převzal mnoho z filozofie designu Conceptu 500. A ten by už nejlepší být mohl, ale stojí 65.000 Eur. Navzdory tomu, uděluji Conceptu 500 označení Reference. Proč? Z části proto, že množství peněz, které je nutné ke zlepšení je značné. Dalším nejdostupnějším reproduktorem, který bude v tomto testovacím segmentu působivější, je Focal Sopra No2, který však již stojí kolem 10.000 liber. Concept 500 však nastavuje stejné měřítko na neuvěřitelných 4.000 liber. Jedná se tedy o jednu z nejpůsobivějších demonstrací aplikovaných technologií, jakou jsem kdy viděl. Jde o velmi sofistikované zařízení, ale hlavním cílem této sofistikovanosti je to, aby byla sama o sobě neslyšitelná. A výsledek je skvělý. Jde o veliký reproduktor, přesto je velmi snadno umístitelný a lehce ovladatelný současně. Mohl by to být zcela nový „cenový bod“ a nový standard pro Q Acoustics.“     
Kompletní text najdete zde.     
                                                                      
Hifi.nl                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Concept 500 je krásným sňatkem mezi Německem a Anglií – přesně kontrolovaný a přesto hravý. Krásný pro oko, bez ztráty detailu, přesto teplý. Stručně řečeno, překvapivá první položka od Q Acoustics pro vyšší segment Hi-Fi. Možná, že tato značka dosud není na vašem seznamu pro poslech, pokud však hledáte nové reprosoustavy kolem 4.000 Eur, je naše rada následující: pozorně poslouchejte nejen známé značky v této kategorii, ale věnujte mimořádnou pozornost také tomuto „nově příchozímu“ modelu. Concept 500 nemusí být dokonalý, ale určitě je velmi dobrý.“         
Kompletní text najdete zde.   
                                                                      
Audiovideo2day                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Jak jsme již řekli, reproduktory Concept 500 nám otevřely ústa dokořán. Jejich vzhled slibuje mnohé, ale když je posloucháte, ukazují, že umí mnohem víc, než jste si mysleli. Náš test by mohl trvat dlouho, nejraději bychom zůstali v jejich blízkosti napořád. Určitě nebyly oceněny cenou EISA za nejlepší produkt 2017 v kategorii reproduktorů pro nic za nic. Concept 500 byly navrženy pro využívání všech hudebních žánrů, spojují krásný vztah mezi uměním, vášní a profesionalitou. A nejsou určeny pouze vášnivým posluchačům hudby, ale je to i velmi pěkný doplněk vašeho poslechového prostředí. Takže pokud hledáte hezký a robustní pár reproduktorů, které kombinují muzikálnost, atmosféru, vzhled a dobrou cenu současně, pak je zde způsob, jak najít vše najednou.“   
Kompletní text najdete zde.         
                                                                      
The-ear.net                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Jakmile začnete hrát svou oblíbenou muziku přes soustavy Concept 500, je velmi těžké přestat. Ony nejen že odhalí množství tvarů, barev a povahy jednotlivých nahrávek, ale udělají to s perfektním načasováním. Basová linka je vždy synchronizovaná se zbytkem rytmiky, takže všechno působí velmi přesvědčivě. Navíc nejde o reproduktory těžce ovladatelné, poradil si nimi i 15 wattový integrovaný lampový Quad VA-One. Přibylo sice sladších středů, baskytary nebyly tak přesně definovány jako u zesilovačů tranzistorových, ale toto spojení nabídlo krásný proud hudby se smyslem pro její přirozenost, dokázalo mě vtáhnout do děje, odhalit detaily aniž by byl ochuzen celkový obraz. Kromě toho všeho – a je toho opravdu hodně, jde o velmi hezky navržený i provedený reproduktor. Takže ve všech aspektech jde o výjimečné soustavy bez ohledu na cenu. Nenechte se mýlit skutečností, že jsou relativně velmi dostupné, což může vytvářet dojem, že se jedná jen o další běžný produkt. Příliš často nenacházím výrobky, které bych zoufale chtěl vlastnit, ale toto je jeden z nich.“ 
Kompletní text najdete zde.    
                                                                      
Hi-Fi Choice                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Jedná se o vynikající soustavy, které ukazují všestrannou hloubku talentu, jež by byl impozantní i v tom případě, kdyby cena byla výrazně vyšší. Jejich schopnost zůstat za každých okolností průzračné, abyste si mohli jednoduše vychutnávat hudbu samotnou, je něco, na co může být firma Q Acoustics velmi pyšná, protože vlastně nově definuje očekávání posluchačů za cenu 4.000 liber. Pokud chcete vynaložit takovou sumu za podlahové soustavy, pak se zde nabízí zcela výjimečné soustavy, které nabízejí pozoruhodnou hodnotu za tyto peníze.“ 
Kompletní text najdete zde.  
                                                                      
Ljud & Bild                                                                                                                                             
Concept 500                                                                                    
„Firma Q Acoustics musí nyní silně investovat, když chce patřit do luxusní třídy, kde je počet prodaných kusů nízký a náklady na vývoj velmi vysoké. Ale příprava byla zřejmě pečlivá a vyplatila se, protože model Concept 500 ihned velmi úspěšně vstoupil mezi exkluzívní soustavy nejvyšší kategorie a tím prokázal, že má smysl stát si za svým nápadem. Díky mimořádnému osvobození soustav od veškerých rezonancí je Concept 500 velmi příjemným a upřímným „čtenářem“ hudby, který je schopen spolupracovat i s elektronikou podstatně dražší, než jsou soustavy samy. Především střední pásmo zní až fenomenálně čistě.“                                  
Kompletní text najdete zde.  




Několik pohledů  do našeho studia: