Nezávislý finský výrobce reprosoustav

Finskou značku Gradient Labs založil v roce 1984 Jorma Salmi, uznávaná autorita v oboru akustiky a člen AEC, spolupracující například s firmou Quad nebo Seas. Po více než třiceti letech se nyní podílí na vedení této rodinné firmy, také jeho syn Atte.

V Gradientu šli vždy svou vlastní cestou. Hluboké znalosti a zkušenosti tvůrcům umožňují vyvíjet a úspěšně prodávat jinde nevídané konstrukce reprosoustav. Efektivní výroba z tuzemských surovin ve vlastní manufaktuře s malým týmem lidí, umožňuje nabízet originální finské produkty za velmi atraktivní ceny.

Množinu zákazníků tvoří obvykle lidé s blízkým vztahem k hudbě a výtvarnému umění. Ovšem nejen lidé profesně spjati s hudbou, také náruživí posluchači ze všech koutů světa. Co se týče zvuku, jde o jedny z vůbec nejlépe znějících soustav střední třídy. Model Helsinki 1.5 navíc vkusně obohatí jakýkoli interiér svým mimořádně estetickým, nezaměnitelným vzhledem.


Model Gradient Helsinki 1.5



Mezi modely, které Jorma Salmi pod značkou Gradient vyvíjí, mají tyto nekonvenční reprosoustavy své specifické místo. Jsou výsledkem neustálého zdokonalování a dolaďování konceptu, jež ve své první modifikaci, spatřil světlo světa již v roce 1984 a jehož hlavní ideou je konstrukce, nabízející reprodukci minimálně ovlivněnou akustikou poslechové místnosti. Jako jediné v nabídce této značky, nepoužívají koaxiální měnič. Technické řešení jejich mimořádných schopností autenticky zprostředkovat atmosféru hudebních nahrávek je založeno na minimalizaci akustických odrazů, které nepříznivě působí na reprodukovaný signál.

Helsinki jsou třípásmové reprosoustavy. Basy jsou reprodukovány 12 " měničem s papírovou membránou uloženém v otevřené ozvučnici, orientované podélně s osou středotónového a vysokotónového reproduktoru, takže vyzařuje napříč, dipólově. Elegantní rám ozvučnice je připevněn ke skleněné základně ve tvaru erbu a skleněná tabule, vetknutá do jeho zadní hrany, má za úkol omezit vliv akustického zkratu u dipólově vyzařujícího reproduktoru. Rozsah středních tónů pokrývá dopředu vyzařující 5 " reproduktor s papírovou membránou, osazený do své vlastní, speciálně tvarované ozvučnice ve tvaru disku, mírně propadlého dovnitř z důvodu optimalizace vyzařovací charakteristiky měniče. Tento středopásmový modul má kardioidní vyzařovací charakteristiku směrem dopředu a fakticky žádné vyzařování zadním směrem. Disk je nakloněn směrem nahoru, na posluchače. Vysokotónový reproduktor s hliníkovou kalotou o průměru 19 mm je uložen v jiném, samostatném, konkávně tvarovaném modulu, který funguje jako zvukovod tak, aby optimalizoval úhel rozptylu dopředu vyzařovaných vysokých kmitočtů (také kardioida). 


Výsledným efektem této konstrukce je, že než jakékoliv odrazy dorazí do místa poslechu, uplyne dlouhá doba. Boční odrazy jsou minimální, vzhledem k vyzařování směrovanému dopředu, stejně jako odraz od podlahy, vzhledem k naklonění modulů s měniči vzhůru. Zvukové vlny o vysokých kmitočtech, jsou příliš směrové, aby se v podstatné míře odrazily od stropu. A rozsah středního přenášeného pásma je směrován ke stropu pod ostrým úhlem, takže vyvolá odraz, který se při běžné poslechové vzdálenosti projeví až za posluchačem. Výsledný poslechový účinek je velkolepý. Reprosoustavy Gradient Helsinki 1.5 nabízejí mimořádnou transparentnost. Výšky jsou naprosto čisté, ale navíc, potlačení odrazů rozšiřuje čistotu i dolů, do rozsahu středního pásma. Akustické výsledky lze nastavit vhodným umístěním soustav a jejich natočením (zejména tonální rovnováhu) a to v překvapivém rozsahu.

Originální design reprosoustav Gradient Helsinki 1.5, stejně jako jejich výjimečné, holografické zvukové vlastnosti a velmi příznivá cena, představují mimořádný přínos v této cenové kategorii reproduktorů. Což také ocenili recenzenti mnoha renomovaných Hi-fi magazínů z celého světa. 



Model Gradient SIX

 

Reprosoustavy Gradient 6.0 byly zkonstruovány s ohledem na schopnost reprodukovat zvuk vynikajícím způsobem především v malých a středně velkých místnostech, v nejrůznějších typech interiérů. Jejich skříň s hloubkou 17 cm je navržena tak, aby mohla být soustava umístěna v blízkosti stěny. I takové umístění reprosoustav přinese vyvážený zvuk, bez zvýrazněných, dunivých basů.

Gradient 6.0 využívají jedinečný koaxiální reproduktor (vyzařující z jednoho bodu), stejný jako vlajková loď reprosoustav Gradient, model Revolution. Tento měnič byl vyvinut společně firmami Gradient a Seas a vykazuje usměrněnou vyzařovací charakteristiku, spojenou s extrémně hladkým, vyváženým kmitočtovým průběhem v širokém poslechovém prostoru. Použití vlastního, dokonale odladěného, koaxiálního reproduktoru propůjčuje soustavám nezaměnitelné, detailní, přesně vymezené zobrazení prostoru nahrávek, s výjimečnou hloubkou a šířkou zvukové scény. Kmitočtový průběh v ose měniče a vyzařovací charakteristika jsou optimalizovány tak, aby poskytovaly vyvážený, vzdušný a neúnavný poslech. Pasivní membrána, na zadní stěně skříně reprosoustav, rozšiřuje odezvu basů na nejnižších frekvencích. 

Moderní design reprosoustav 6.0 kombinuje masivní dřevo a nové, vysoce kvalitní, „inteligentní“ materiály. Spodní, horní a boční stěny skříně jsou vyrobeny z masivní břízy. Zadní a přední stěna je z tuhé finské březové překližky, potažené matným italským nanotech materiálem Fenix NTM®, dostupném v bílé nebo černé barvě. Jeho extrémně matný povrch nejen dobře vypadá, je také mimořádně odolný vůči otiskům prstů a poškrábání.

Stejně jako všechny výrobky značky Gradient, je model 6.0 kompletně vyroben ve Finsku. Každá reprosoustava, která opouští dílnu, je individuálně testována a prochází náročnou kontrolou kvality. Pečlivá kvalita zpracování, kompaktní rozměry a mimořádné zvukové vlastnosti dělají z těchto reprosoustav nadčasový výrobek, určený nejen k poslechu oblíbené hudby, ale i k příjemnému bydlení. 

 


Model Gradient Five


 
Díky využití překližky z finské břízy na bocích a materiálu budoucnosti Fenix NTM na přední a zadní desce, vypadají tyto soustavy velmi moderně. Není to poprvé, kdy byl ke stavbě soustav využit materiál vyprojektovaný k jiným účelům. Ale tak už to bývá, využíváme materiál, na který někdo jiný vynaložil obrovské prostředky, jaké by obor audia nikdy neměl a mít nebude. Ale tohle se velmi povedlo, Fenix NTM má vynikající mechanické vlastnosti a vypadá skvěle. Jedná se o inovativní materiál, vytvořený k využití v architektuře interiérů Italským koncernem Arpa Industriale. Jeho základem je fenolový papír impregnovaný termotvrzenými živicemi. Vnější vrstvy vznikly za pomocí nanotechnologie a za konečný vzhled vděčí nejnovější generaci živic, vytvořených rovněž v laboratořích Arpa Industriale.

 
Čelní stěnu z větší části využívá koaxiální reproduktor Seas o průměru 175mm s výškovou kalotou 25mm. Téměř celá zadní stěna je pak využita pro pasívní membránu o rozměrech 200x140mm. Oba použité měniče jsou tedy totožné jako v soustavě Gradient SIX. Soustavy vypadají velmi moderně, a poněvadž jsou reproduktory umístěny soustředně, můžeme je v interiéru umístit jak na stojato, tak na ležato. Proto se také tabulka s logem dodává zvlášť, abychom si ji mohli upevnit až po konečném umístění, podle vlastních preferencí.

Soustavy Gradient SIX a Gradient Five se vyrábí ve třech povrchových provedeních:




Veškeré informace najdete na stránkách výrobce.   

Ceník výrobků najdete zde



Ocenění:


   


Testy:


Hifi Choice                                                                                                                                    
Gradient 6.0                                                                                    
„Perfektní stolařská práce a zajímavé konstrukční nápady při stavbě ozvučnic. Koaxiální reproduktor, který je schopen přímo holograficky zobrazit prostorovou scénu. Přesný, rychlý a dobře vyvážený bas. Jedná se o velmi neutrální soustavy v podání jednotlivých hudebních detailů. Aby mohly předvést plný potenciál svých schopností, vyžadují připojení proudově vydatného zesilovače. Mi se velmi osvědčil např. Accuphase E-370 nebo Denon PMA-2500NE. Celkově se jedná o velmi vydařené soustavy, které bezkonkurenčně zobrazují prostor nahrávek a jsou zřejmě nejméně náročnými soustavami při ustavení v místnosti. Můžeme je postavit i blízko ke zdi, a stále se budou cítit jako ryba ve vodě.“
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
StereoLife                                                                                                                                     
Gradient 6.0                                                                                    
„Jsou to ideální soustavy do našich typických, malých bytů? Z velké míry ano, a zcela jistě jedny z nejzajímavějších v této cenové relaci. Tady jde nejen o velmi vydařený, konkurence schopný produkt, ale také o něco, co se podaří velmi zřídka – nenápadný výrobek, který v odpovídajících podmínkách dokáže nabídnout high-endový zvuk. Perfektní prostor, spojitost zvuku, přirozenost i vyrafinovanost hudby samotné. Dokonce, i kdybych se odpoutal od zvukových předností, tyto Finské sloupky, to je taková „fajnovost“, kterou je milé mít doma prostě jen tak!“ 
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
SoundRebels                                                                                                                                     
Gradient 6.0                                                                                    
„Tyto soustavy jsou tzv. „skrytou příležitostí“, mezi normálními podlahovými sloupky. Po zapnutí hudby nám nabídnou takový prostor a takovou celkovou „dematerializaci“, že nás zcela osvobodí od hledání čehokoli jiného. Jako jedny z mála zahrají skvěle i tam, kde většina konkurence nebude mít ani kouska šance, předvést něco ze svých možností. Takže, pokud se vám podařilo uzmout alespoň několik metrů čtverečních pro svůj vlastní „audiofilský oltář“ a soustavy musíte postavit blízko zdi, pak, kromě sluchátek, nic lepšího nenajdete. A to proto, že to nejsou soustavy pro každého, ale jenom pro vás!“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
Hifi Knights                                                                                                                                     
Gradient 6.0                                                                                    
„Model SIX nevykresluje sladký obraz, přiklání se spíše k pravdě a k detailům. Slouží rovněž jako důkaz, že i malé a nenápadné soustavy může poslouchat mnoho posluchačů ve stavu pozitivního šoku. Jorma Salmi přesně věděl, co dělá. Hudba, která je koherentní, detailní a plynulá, není případ prosté náhody. Součástí tohoto představení je přesnost a nasycenost zvuku, schopnost správně zobrazovat velikosti nástrojů, příkladné vrstvení jednotlivých tónů a jejich vzdušnost. Navíc velmi pružné, různorodé a dobře řízené basy, jsou tou třešinkou na dortu.“ 
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
Hi-Fi Voice                                                                                                                                     
Gradient Helsinki 1.5                                                                                    
„Zvládají odprezentovat všechny nástroje i celé hudební dění s vynikající přehledností a nadhledem, sází na celkovou suverénní kontrolu a autenticitu, velmi snadno a lehce se pouští do vykreslení dění na úrovni jednotlivých nástrojů a s nebývalou snadností ho propojují vrstvu po vrstvě, tón po tónu do komplexního celku. Můžete tak vnímat jednu velikou hudební událost nebo se soustředit jen na linku jednoho nástroje, či naslouchat ruchům a šumům v pozadí. Vše překvapivě snadno a neúnavně.“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
HiFi Philosophy                                                                                                                                    
Gradient Helsinki 1.5                                                                                    
„V nedávné recenzi soustav Zingali jsem napsal, že existuje výrazná demarkační čára mezi soustavami, které stojí 60 tisíc, 120 tisíc nebo 180 tisíc, a těmi, které již stojí nad 300 tisíc. Tato čára odděluje zvuk velmi dobrý, od toho už opravdu magického, poskytujícího skutečný realismus. Popisované soustavy však bezpochyby překračují tuto hranici a za svou cenu vyvolávají extatické emoce. Nejsou až tak úchvatné jako 3 krát dražší Zingali, ale operují již na stejné úrovni bohatosti zvuku a přitom nabízejí své vlastní přednosti. Je to v prvé řadě podstatně nižší cena, ale také scénické oživení nebo možnosti poslechu pro více osob najednou. Disponují také velice originálním designem, který se mi velmi líbil a vyvolával u mě, jindy nepoznané, vjemy spojené s vizuálním uměním. Osvědčují se v malých prostorech a ani s ozvučením velikých sálů nemají sebemenší problém. Nabízejí zcela jistě velmi zajímavou možnost, která přináší spoustu výhod. Takže každý, kdo uvažuje o soustavách z této relace, se musí s nimi seznámit. Nebrat je v úvahu by byla hloupost.“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
Stereo i kolorowo                                                                                                                                     
Gradient Helsinki 1.5                                                                                    
„Podání hudby z těchto soustav je nezvykle plastické, selektivní a nabízí krásné barvy. Výšky jsou různorodé, neagresívní ale příjemné na poslech. Středy zní plně a intenzívně, s množstvím informací, skvěle komunikativní. Basy jsou masívní, plné a mnohovrstevnaté. Je však potřeba věnovat trochu času výběru umístění, hlavně ve větších prostorech. V pokojích do 20 m2 je vše jednodušší. Zobrazení prostoru – to je skutečné 3D. Scéna je široká, hluboká s vynikající lokalizací jednotlivých nástrojů i hlasů. Skutečně perfektní. Jde o velmi originální soustavy jak vzhledem, tak i zvukem. Jejich poslech se může stát závislostí. Může vás začarovat magickým a vyrafinovaným zvukem nebo unést krásnou barvou. Srdečně doporučuji.“ 
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
The Absolute Sound                                                                                                                                     
Gradient Helsinki 1.5                                                                                    
„Tyto soustavy nabízejí mimořádnou transparentnost. Jejich výšky jsou křišťálově čisté a potlačení prvních odrazů dále rozšiřuje tuto zvláštní jasnost i do středních textur. Celá komplexní hudební scéna je tak mimořádně odhalena. Helsinki nabízejí neobvyklý druh reality, který je velmi těžké popsat. Např. přírodní zvuky zní mnohem méně konzervovaně než obvykle. Myslím, že patří mezi ty vzácné soustavy, které by měli poslouchat lidé, jen vážně zaujatí zvukem. Jde totiž o něco zcela mimořádného, jde o překvapení, které nabízí něco jiného. Přenese vás do stavu umění.“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
HighFidelity                                                                                                                                    
Gradient Five                                                                                    
„Jorma Salmi, majitel Gradientu, dosáhnul v modelu Five mimořádné spojitosti zvuku. Jde o shodu barvy, dynamiky i prostorovosti. Zvuk k nám přichází jako jeden celek naprosto nenuceně, svobodně. Ale ta volnost je vědomá, nevynucená, takže stále zůstává místo pro nápad. A právě toto krásné soustředění se na cíl, nás vtahuje do kreativního světa, působí na nás od prvních tónů nahrávky, kterou si pustíme. Gradienty před námi budují spojitý a plný obraz, o veliké hloubce i šířce, prostor je plně nasycen hudbou i vzdušností každé nahrávky. Právě tak hraje systém, který je fázově vyrovnaný. Vše je skvěle zorganizované a uložené, vše zní lehce a hladce. Když mluvím o lehkosti, nemám tím na mysli nedostatek basového základu. Nejnižší pásmo je samozřejmě omezeno velikostí soustavy, takže nemůžeme čekat „mocný spodek“, ale nic tu nechybí. Když si uvědomíme, že posloucháme monitory, uvědomíme si, že basy jsou kontrolované, bez náhlého poklesu a tím poskytují podporu nižším středům. A právě střední pásmo je v těchto soustavách nejdůležitější. Překrásně na nich zní nahrávky jazzové, vokální a také elektronika. Skvěle jsou podávány rovněž lidské hlasy. Finové si žijí v krásné zemi a dělají krásné věci, ze kterých je cítit pokoj a zamyšlení. Tady se jedná o neveliké monitory, a pokud tohle zaakceptujeme, pak dostaneme produkt, který je nezvykle estetický, designerský a současně stvořený pro hraní hudby, která se nám spojuje s večerem, dobrým alkoholem a krásnou knihou. Skvělá práce!“ 
Kompletní text najdete zde.
                                                                      


Několik pohledů do našeho studia: