Vždy jsem měl v oblibě malé reprosoustavy, pro jejich nenápadnost, pro jejich vhodnost do méně
kritického prostředí, pro „Magii“, kterou jsou často schopny v reprodukci hudby vytvořit.


U soustav „Accordo“ jsem nalezl design, který je mému srdci velmi blízký. 
A zvuk, jež je schopen dosáhnout až do hloubky duše…

                                                                                                                                                  Franco Serblin


  


Franco Serblin je zakladatelem firmy Sonus Faber, v níž působil v letech 1983 – 2005. Svoji genialitou ji dovedl až na špičku mezi výrobci reprosoustav. Pro stále komerčnější orientovanost firmy však v posledních letech ztrácel možnost realizovat své představy o konstrukci i designu. Značku Sonus Faber proslavily především dodnes vyhledávané modely Guarneri první generace a Electa Amator 1. Právě na tyto modely později Franco Serblin navázal modely Ktema, Accordo a Lignea. Protože na přemýšlení o těchto unikátních konstrukcích měl několik let a některé nápady si pravděpodobně schovával ještě déle, snoubí se v těchto soustavách vše, co představovalo nejslavnější období Sonus Faber, se současnými možnostmi techniky i úrovni poznání. Naprosto ojedinělé, asymetrické tvary skříní, připomínají svými křivkami sochařská díla moderní klasiky a současně zcela neutralizují parazitní rezonance skříní. Nová firma Franco Serblina navíc přísně razí filozofii absolutní kvality zvuku, nejpreciznějšího zpracování a dokonalého designu bez nákladného marketingu a drahého firemního týmu managerů. 
 
Accordo
 
   
 
… jen se vznést a odletět na křídlech hudby …


Soustavy Accordo jsou kompletně vyráběny v Itálii, s využitím nejlepšího dřeva. Jejich finální vyladění probíhá v podmínkách blízkých těm, ve kterých budou později zprostředkovávat radost a emoce z hudby, tedy v audiofilské poslechové místnosti – nikoli ve výzkumné laboratoři. Mají rovněž mnoho společného s modely Ktema. Navazují na ně jak stylistikou, preferující nepravidelné, zaoblené tvary, tak způsobem finální úpravy i použitými technickými inovacemi.
Jedná se o dvoupásmové soustavy, jejichž ozvučnice jsou vyrobeny z tvrdého dřeva, vyztuženého prvky aluminia a magnesia. To vše zaručuje dostatečné potlačení jejich vlastních rezonancí. Podobně jsou konstruovány i stojany, skrývající v sobě výhybky, vyprojektované speciálně s cílem dosažení maximální mechanické izolace mezi měniči a jednotlivými elementy filtrů.


   

Oblast středních a nízkých kmitočtů má na starosti modifikovaná verze 150-mm měniče Scan-Speak z nejvyšší řady Revelator. Jeho celulosovou membránu zdobí množství precizně vyměřených zářezů, zamezujících vzniku stojatých vln mezi cívkou a závěsem reproduktoru. Díky využití pohonu Symmetric Drive (soustava precizně uložených měděných prstenců v magnetickém obvodu, upravující úroveň magnetismu pod a nad štěrbinou), bylo dynamické zkreslení reproduktoru – oproti tradičním konstrukcím -  znatelně zredukováno.
Naproti tomu za přenos sopránů je odpovědna vysokotónová, hedvábná kalota o průměru 29 mm, z dílny legendárního projektanta Ragnara Liana.
Výhybku tvoří selektované komponenty nejvyšší třídy – vzduchové cívky, polypropylenové kondenzátory a bezindukční rezistory. Díky výhodným charakteristikám reproduktorů bylo možno použít minimalistické obvody nízkého řádu, fázově spojité a sestrojené tak, aby bylo docíleno precizního zobrazení scény a výrazné hloubky hudebního prostoru.




Accorda vyžadují ke svému plnému využití pouze 20 watů příkonu, takže budou vynikajícím partnerem mnoha lampovým konstrukcím zesilovačů nebo tranzistorů, pracujících v čisté třídě A. K tomu, abychom vychutnali jejich magické schopnosti v plné kráse, však potřebují zesilovač výkonnější, s nižší výstupní impedancí a teplejším podáním. Důležité je rovněž jejich ustavení v prostoru, kdy osy se protínají před posluchačem a ten sedí v tzv. blízkém poli.
Model Accordo je dostupný ve dvou finálních provedeních: italský ořech s elementy chromu a aluminia nebo šedivé, vícevrstvé dřevo se stejnými prvky.
Cena činí 7.500 euro za pár včetně stojanů, které jsou součástí dodávky.



Lignea
 

 
Poslední monitory mistra!
 Zpívající, detailní, průzračné a současně velmi muzikální.
Okouzlují klidem, barvou a schopností přenést obrovské množství informací o hudbě samotné.


Tyto soustavy jsou absolutně výjimečné hned z několika důvodů. Jedná se o poslední konstrukci Franco Serblina, vypadají jako žádné jiné a jejich konstrukce je naprosto nevídaná. Franko již žádné další soustavy nevytvoří, protože zemřel v roce 2013. Nad ideou soustav Lignea pracoval do posledních dnů svého života. Sám vytvořil jejich neskutečný tvar a vybral měniče vhodné pro modifikaci. Sám prováděl první poslechové zkoušky prototypů ve své poslechové místnosti. Nikdy nevěřil měřením v bezdozvukové komoře, spoléhal se pouze na své znalosti, zkušenosti, citlivost a intuici.
Bohužel, premiéry soustav Lignea se už nedočkal, nespatřil ani konečnou verzi určenou pro trh. Naštěstí jeho zeť, Massimiliano Favella který s ním ve firmě pracoval, dílo dokončil a na výstavě v Mnichově 2016 tyto nezvyklé monitory poprvé představil světu.


 
Při této příležitosti M. Favella napsal:
„Při každé z etap práce, i nad tím nejdrobnějším detailem, jsem vždy postupoval podle Jeho poznámek a „modus operandi“. Dnes mohu potvrdit to, že hodnota věcí plyne z významu, jaký jim vdechneme. Hodnotou, jakou připisuji projektu Lignea, je hluboká úcta, jíž jsem vždy k Frankovi choval.“

Připomeňme si tedy, že Franko Serblin byl vzděláním lékařem, houslistou a loutnistou pak ze záliby, audiofilem z povolání. Dokázal ztělesnit touhy a sny milovníků hudby, byl tvůrcem mnoha výjimečných produktů, ke kterým sám přistupoval jako k hudebním nástrojům. Výjimečným způsobem dokázal spojit tradici se současností a nejnovějšími výdobytky vědy.  
Byl jedním z největších tvůrců audio průmyslu v Evropě, člověkem, který ztělesnil lásku k hudbě.

   
     
Lignea jsou soustavy o velmi vyrafinovaném tvaru i konstrukci. Určitě si je nespleteme se žádnými jinými. Jejich ozvučnice je spojena se stojanem, který plynule přechází do čelní desky monitoru, která svým tvarem připomíná loutnu a je celá vyrobena z jednoho kusu lipového dřeva. Jedná se o speciálně vybírané dřevo, pečlivě uchovávané, sušené v odpovídajících teplotách a obráběné ve vlastní stolárně. Čelní stěně dominuje černý, tvarovaný aluminiový plát, do něhož jsou namontovány reproduktory. Vše kryje chromovaný, snímatelný rámeček s charakteristickými napnutými strunami. Soustavy jsou lehce nachýlené dozadu, proto jejich stabilitu zajišťují podstavy ve tvaru písmene V, vyrobené z masívního kovu a vyleštěné do vysokého lesku. Ty se dají postavit na hroty.



Samotná ozvučnice, ve které pracují měniče, nastříkaná na černo, je jedním z největších tajemství těchto monitorů. Její tvar připomíná rezonanční tělo loutny a je vyrobena z několika kusů vyfrézovaného a odpovídajícím způsobem vytvarovaného sezónního dřeva. Tyto jednotlivé kusy jsou následně slepené do konečného tvaru. Taková konstrukce ozvučnice zaručuje dokonalou kontrolu nad rezonancemi. V její zadní části je pak umístěn basreflexový otvor a pod ním vynikající reproduktorové terminály produkce WBT.

 

Použité reproduktory pochází od firmy Seas a jsou modifikovány podle požadavků konstruktéra. Středobasový měnič s potahovanou papírovou membránou má průměr 110 mm a vysokotónový měnič disponuje hedvábnou kalotou o průměru 27 mm. Vnitřní kabeláž pochází samozřejmě od firmy Yter.
Lignea je rovněž nabízena ve dvou povrchových úpravách, klasická barva dřeva nese název High Gloss Wood a tmavá varianta Medium Gloss Graphite.
Cena byla stanovena na 4.800 Euro za pár včetně stojanů, které jsou součástí dodávky. 

Podrobné informace ke všem třem modelům najdete na stránkách výrobce.    
    

Videa:
High End Munchen 2016 zde.   
Představení Lignea zde.   
Lignea + Accuphase zde
Accordo + Accuphase zde.  




Testy:

WSTEREO.pl
LIGNEA
„Tyto soustavy hrají tak, jak vypadají – překrásně. Mají své nedostatky jako každé, dokonce i ty nejdražší, ale tyhle dokáží učarovat harmonií, klidem a obrovskou muzikálností. Další silnou stránkou těchto monitorů je hmatatelnost a bezprostřednost zvuku, přičemž ji bylo dosaženo bez prostorových triků, spoléhajících na vysunutí zvuku vpřed. Jde o tzv. hudební mikroskop, ale mikroskop velmi podivný, takový, který zobrazuje každý mikrodetail a současně i celek. To je veliké a současně zřídka vídané umění. Vše plyne velice lehce, svobodně a muzikálně, bez jakékoli námahy, bez gramu kliničnosti. Nejsou levné, ale za takto vyrafinovaný zvuk musíme zaplatit. Buď právě tolik, nebo spíše více…“   
Kompletní test najdete zde.



HiFi PHILOSOPHY
LIGNEA
„Když jsem uslyšel tyto soustavy na AVS poprvé, myslel jsem si, že jde o konstrukci kolem půl milionu korun. Stejně jako v současnosti stojí např. základní model regálovek Raidho. A hle, překvapení. Tyto soustavy stojí pouze 4.500 euro. To snad není ani možné – tak málo za takový vzhled a zvuk? Byl jsem v šoku, jako kdybych objevil poklad! Tyto nevelké soustavy -  vysoko tónová měkká kalota o průměru 27mm spárovaná s širokopásmovým 110mm reproduktorem – jsou schopny vyčarovat báječný zvuk, přinášející pocit nezvyklosti. Byl jsem nadšený tím více, že tyto soustavy jsou opravdu nevelké. Ale co, opravdové housle taky nejsou veliké a hlasivky v hrdlech zpěváků ještě menší, a jaké dokáží vyloudit zvuky. Mnohaletá práce Franco Serblina a jeho zetě Massimiliano Favelly přinesla své ovoce na úrovni zvuku pravdivých instrumentů. A o to přece Franco Serblin celý život horlivě usiloval!“ 
Kompletní test najdete zde.



SVĚT AUDIA
ACCORDO
„Franco Serblin Accordo jsou jedinečné reproduktory, které ovšem nejsou univerzálem pro každého a je potřeba je užívat tak, jak byly Francem Serblinem navrženy. Accordo jsou domácí monitory určené do menších prostor, kterým je typicky pracovna nebo obývací pokoj běžných rozměrů. Pokud tuto základní podmínku splníte, Accordo se vám odmění fantasticky rozlišeným koherentním zvukem a neutuchajícím přívalem energie plynoucím z dobrých nahrávek. Accordo si nehraje na „velký“ zvuk, ale sází především na notu dynamičnosti, rozlišení a transparentnosti. Při standardních hlasitostech ze sebe dokáží vydolovat extrémně velkou dynamiku, kterou budete v případě dobrých záznamů akustické hudby nebo jazzu doslova milovat.“  
Kompletní test najdete zde.



MONO Stereo
ACCORDO
“Hudba má sílu vytvořit zvláštní atmosféru, kde můžete zapomenout na dění ve světě a vstoupit do jiné dimenze, přesahující čas a prostor. Některé audio komponenty high-end mohou vzbudit tuto iluzi. Zde je onen bod zlomu, ve kterém se projeví skutečný talent daného konstruktéra. Při zrození modelu Accordo se toto vše stalo realitou. Tak bychom my všichni měli vnímat pravý high-end.”   
Kompletní test najdete zde.



The Absolute Sound
ACCORDO
„Toto je poprvé, co jsem absolvoval test produktu tak brzy po smrti jeho tvůrce. Přestože Franco Serblin odešel k dalekým obzorům, jeho dědictví tím ještě nabývá na významu. Čím více času jsem strávil s Accordy, tím více jsem přicházel na to, že toto byl muž, který objevil další uměleckou úroveň, vymezenou pouze hranicemi své vlastní kreativity. Jsem přesvědčen, že Accorda nejsou Serblinův epitaf; jsou oslavou trvající vášně a šťastně prožitého života.“
Neil Gader
Kompletní test najdete zde.



Audio Video pl.
ACCORDO
„Accordo je zcela jistě výjimečným monitorem. Jeho průzračnost a harmonie zvuku jdou spolu  ruku v ruce opravdu výjimečným, neopakovatelným způsobem. Tyto soustavy můžeme poslouchat dlouhé hodiny, ba dokonce dny, neustále zažívajíc uspokojení z hudby samotné. Plastičnost zvuku, prostorovost a přirozenost středního pásma nám učarovaly stejně jako provedení a vzhled. A tak tedy dostáváme produkt high-end, který stojí za každou vynaloženou korunu, a který i za 10 let bude patřit mezi extratřídu.“
Kompletní český překlad najdete zde.



Audiodrom
ACCORDO
„Accordo dokáží zahrát sladce, ale dokáží i obrazně pohnout košilí, pokud se to od nich chce. Umí vás ukonejšit na vlnách smyčců, ale umí posluchače i rozparádit nabroušenou rytmikou. Jsou určeny pro hudební degustátory a fajnšmekry, kteří ve svém pokojíku vychutnají delikatesní zvukové nuance. Při odpovídajících poslechových hlasitostech mají velmi blízko k jednobodovému zdroji zvuku, kdy nejenže nemáte šanci určit, který reproduktor zrovna hraje, ale nemáte ani šanci zjistit, kde se Accordo v poslechovém prostoru nacházejí. Spojte to s dokonalým uměleckým provedením a dostanete reproduktory, které jsou příkladem dokonalé zvukové exhibice a které svět potřeboval – známka 100% Reference je tu zcela na místě.“  
Kompletní test najdete zde.



Mono and Stereo
ACCORDO
“Jako vášnivý milovník hudby jsem mohl šťastně sdílet domácnost s těmito soustavami a užívat si zvuku. Jsou to hudební nástroje a dřevěné šperky, děti Franko Serblina, které je potřeba chránit, když zavítají do kterékoli domácnosti.”
Kompletní test najdete zde.



Pohled do našeho studia: