Francouzský výrobce reprosoustav, který pochází ze Saint-Etienne. První repoduktor vyrobil zakladatel firmy Jacques Mahul (JM), odtud také název Focal JMlab. Další postupný a úspěšný vývoj byl následně završen novým etalonem v reprodukci hudby, modelem Grande Utopia. V posledních letech Focal-JMlab spolupracuje s designovým ateliérem Pineau & Le Porcher, z jehož dílny je nejen dokonalá nejnovější řada modelů Utopia, ale i další produkty, jako např. Sopra a Kanta.

Focal-JMlab patří mezi ty výrobce, kteří mají rádi naprostou kontrolu nad celým výrobním procesem, proto se i nadále pyšní nápisem Made in France na většině své produkce. Focal byl rovněž oblíbeným dodavatelem svých měničů mnoha reproduktorovým firmám, včetně amerických Wilson Audio, ale nyní již ponechává všechny součásti svého vývoje pouze pro svou vlastní produkci.  



Uplynulo již více než dvacet let od vzniku řady Focal Utopia, která se stala hlavním referenčním výrobkem světového významu v oblasti reprosoustav. Jejich neuvěřitelná muzikálnost je daná technologickými inovacemi, jako jsou: "W" kompozitní sendvičové membrány, výškové reproduktory z čistého berylia, multiferitové magnety, EM woofery nebo také struktura skříně Gamma.

Vývoj řady Utopia neustále pokračuje, takže na modely Utopia III, uvedené na trh před deseti lety, navázala firma Focal novinkami Maestro Evo a Scala Evo, které představila na letošní High-End výstavě v Mnichově a zahájila tak již čtvrtou generaci modelů Utopia. Jde o jedny z nejsofistikovanějším soustav, jaké kdy Focal vyrobil. Je zde použit systém MDS (Magnetic Damping Systém), který je schopen přizpůsobit zvuk soustav danému poslechovému prostoru. Dalšími inovacemi, použitými v obou nových modelech, jsou systémy NIC (Neutral Inductance Circuit) a TMD (Tuned Mass Damping). S citlivostí 93 dB, korpusem o tloušťce 6 cm, s údernou dynamikou a vynikající definicí hudby se zdá, že jejich možnosti jsou neomezené.


SOPRA:                                                                                                                                                                                                               

Projekt Sopra čerpal z tohoto technologického dědictví a rovněž zařadil do výroby osvědčené inovativní systémy NIC, TMD, IHL.

Kabinet Sopra byl navržen v truhlářství v Bourbon-Lancy (Burgundsko, Francie) a použity byly stejné výrobní postupy jako u řady Utopia. Všechny prvky jsou tak "Made in France".


Série Focal Sopra sklízí po světě víceméně až nekritické pochvaly a provází jí celkem konzistentní tvrzení, že s sebou nese i změnu typického zvukového charakteru firmy Focal, směrem k všeobecně výrazně stravitelnější podobě. Šíře modelové řady Sopra je spíše skromná, kromě základního regálového modelu označeného Sopra No1, ji tvoří už jen dva různě velké modely podlahové – Sopra No2 a Sopra No3.

Reprosoustavy z řady Sopra poznáte snadno díky jejich zalomení v horní třetině, inspirovaném velkými modely referenční série Utopia. I přes ne úplně dramatické (ale ani ne zrovna malé) rozměry působí všechny modely této řady poměrně robustním, až mohutným dojmem. Mohou za to dost možná i oblé hrany ozvučnic a celkově jednoduché křivky, mohou za to ale i jednotlivé detaily, jako třeba mohutný podstavec s výraznými šroubovacími nožkami, na němž reprosoustavy stojí, nebo kovový pás, v němž se zepředu skrývá tweeter a zezadu se rozšiřuje do "hornového" výdechu z pracovní komory.  

Pod spodní, dozadu nakloněnou částí skříně, se otevírá poměrně mohutné ústí basreflexu, naopak, horní-dopředu předkloněnou komoru, pokrývá shora veliký, elegantní, skleněný panel. Celé robustní ozvučnici pak velmi sluší výrazné laky, dominující poslechovému prostoru. Čelní stěna je osazena čtyřmi měniči, spodní komora patří dvěma lehce zapuštěným wooferům, středotónový reproduktor v horní komoře je pak oddělen od spodní částí tweeterem, umístěným za bezpečnostní mřížkou. Zadní stěna poskytuje pohled na perfforaci této střední kovové spojovací části, dole u paty soustavy je pak umístěn jediný repro terminál.

 

O nejvyšší tóny se stará beryliový tweeter, jehož membrána je oproti zvyklostem většiny výrobců kónická, nejde tedy o kopulku. Právě Focal je tímto „obráceným“ řešením tweeteru proslulý. Aby měl měnič optimální pracovní prostředí, vyvinuli ve Focalu tzv. nekonečný zvukovod, tedy tvar, v němž se postupně utlumuje vyzařování zadní strany membrány. 

O střední pásmo se stará 16,5 cm široká membrána sendvičového typu z materiálu označovaného jako „W“. Ten je ručně vyráběn ve Francii a dvojité písmeno „W“ zde symbolizuje dvě vrstvy skelných vláken na pěnovém základu. Membrána je pak připojena závěsem TDM, neboli Tuned Mass Damper. Jde o přidanou hmotu, která absorbuje nežádoucí vibrace a zpřesňuje tak chod reproduktoru. V jeho magnetickém systému se navíc nachází tzv. NIC – Neutral Induktance Circuit, řešení, které zlepšuje stabilitu magnetického pole a tím opět i přesnost chodu reproduktoru. Tytéž technologie, kromě TMD, jsou použity rovněž pro dvojici 18 cm wooferů.

Kabinety pro modely Sopra jsou vyráběny v Burgundsku, jejich ozvučnice je tvořena sendvičovými profily o tloušťce až 6,8 cm, a dále vyfrézována tak, aby uvnitř kabinetu nebyly žádné paralelní stěny. Výdech ze spodní komory pak dále potlačuje vznik stojatého vlnění.

Řada Sopra nabízí u všech tří modelů pět variant barevných provedení – černý a bílý klavírní lak, červený lak (Imperial Red), oranžový lak (Electric Orange) a grafitové čelo s dýhovanými bočnicemi (Walnut Veineer).



Ocenění modelů Sopra:


KANTA:

Nejnovějším projektem firmy je model Focal Kanta 2, který je doslova nabitý novými technologiemi. Kanta nabízí to nejčistší DNA z reprosoustav Focal. Stvoření tohoto modelu stálo inženýry tři roky výzkumů, než se jim podařilo přiblížit špičkový zvuk moderním interiérům, bez toho, aby došlo k jakýmkoli ústupkům ve zvuku. Zcela nové materiály, atraktivní design, silná identita, dech beroucí reprodukce – to je Kanta.

Ve výškové sekci je zde použita nejnovější generace beryllia- označená IAL3, jeho invertovaná kalota má průměr 27mm. Středový i oba basové reproduktory mají průměr 16,5 cm a jsou opatřeny membránou FLAX (sendvičový korpus za lnu) s TMD závěsem a pohonem N.I.C. Unikátní spojení těchto dvou materiálů dodává zvuku neuvěřitelnou muzikálnost a hřejivost. Klíčovým konstrukčním prvkem však je zde skříň, která rezignuje na zažité zvyklosti a normy. Přední panel je vymodelován z blokového polymeru vysoké hustoty (HDP), který má o 70% vyšší hustotu než MDF, je o 15% pevnější a má o 25% lepší vnitřní tlumení. Navíc monoblokový přední panel je vytvarován tak, aby zamezil difrakcím zvuku. Vše zde bylo vyprojektováno se záměrem, aby byla zachována hřejivost a hladkost zvuku - hustota a pevnost předního panelu, zaoblené hrany i dvojitý port basreflexu. Ten využívá technologii Power Flow, která omezuje dynamickou kompresi basů. A výjimečný není pouze vzhled, protože výsledné barevné kombinace umožňují perfektní integraci s interiérem každého bytu a vkusem každého posluchače. 

Dokonalost tkví v detailech…
Inženýři zde již poněkolikáté využili technologii „Focus Time“, která se stala pro Focal již nepostradatelnou a která umožňuje umístění reproduktorů v přední stěně tak, aby byly situovány ve stejné vzdálenosti od uší posluchače. Zadní stěnu tvoří kus unikátního profilovaného dřeva, aby byla zajištěna co největší pevnost skříně. Základna soustav je vyrobena z materiálu nazvaného „Zamac“, který podtrhuje charakter soustav, zdůrazňuje jejich styl a hlavně zvyšuje celkovou stabilitu. Horní plocha je pokryta elegantní skleněnou deskou, kryty reproduktorů jsou uchyceny magnety. Soustavy Kanta jsou celé vyrobené ve Francii a jejich styl je neopakovatelný.



ARIA 900:

Focal se při návrhu řady Aria inspiroval italskou designérskou školou i francouzským zemědělstvím. Většina použitých materiálů je totiž čistě přírodních. Středobasový měnič je sendvičem lněného konusu, který je kvůli zvýšení tuhosti uzavřen mezi dvě tenké vrstvy skelných vláken. Výšková kalota je odvozeninou beryliových měničů z řady Utopia, ale její membrána je vyrobena ze slitiny hořčíku a hliníku. Soustavy se, na rozdíl od většiny produkce v této kategorii, pyšní nápisem Made in France.

Výrazným designovým prvkem je pruh kůže, který pokrývá přední a zadní stěnu soustav.  Basreflexový nátrubek je vyveden dopředu, což usnadní umístění soustav v místnosti. Focal Aria jsou dynamické soustavy, které vynikají obdivuhodnou čistotou zvuku a které umí zobrazit reálný, konkrétní a dobře rozvrstvený prostor.


Ocenění modelů Aria:




Kompletní přehled všech výrobních řad firmy Focal, najdete zde.   

Kompletní ceník najdete zde.    


Videa:

Jak vzniká Sopra zde.  

Představení Kanta zde.  




Testy:

HiFi Voice                                                                                                                                    
Sopra No.2                                                                                    
„Focal Sopra No.2 jsou působivé reprosoustavy. Velké, efektní, zároveň ale zajímavě elegantní a moderní, výborně zpracované a přes všechnu svou vizuální excentričnost dobře snesitelné. Co je ale důležitější, to je jejich schopnost hrát jednak s výtečnou zábavností, jednak ale s technickou autenticitou. Pevný, jadrný, hutný a pěkně od podlahy jdoucí zvuk vás dokáže přikovat do židle, dokáže vás ohromit dynamikou, silou i důrazem, stejně jako přesvědčit skvělým rozlišením. Řada Sopra reprezentuje nový, jiný, lepší Focal a tam, kde nestačí zatraceně působivé regálovky Sopra No.1, tam můžete libovolně velký prostor zaplnit právě sloupovou variantou. Focal Sopra No.2 jsou výjimečně dobré reprosoustavy, které byste neměli minout.“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
Audiodrom                                                                                                                                   
Sopra No.2                                                                                    
„Focal údajně při ladění modelů řady Sopra použil zesilovače Naim – a to není zrovna nejlepší doporučení. Naštěstí je zvuk modelu Sopra No.2 opravdu mistrně vybalancovaný, jako by se Focal pokusil vytvořit spojnici mezi eufonicky atraktívním zvukem základní řady Aria a někdy možná až moc přísnou neutralitou nejvyšších modelů Utopia. Výsledkem je jeden z nejlepších reproduktorů, co kdy firma postavila.“   
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
EAR.net                                                                                                                                   
Sopra No.2                                                                                    
„Nechávám hudbu proudit, protože nenacházím žádné hranice. Žádná ošklivá komprese, žádná drsnost zvuku nebo jeho zkreslení, téměř žádné zabarvení. Ve skutečnosti nemohu odhalit rukopis Sopry, zní totiž neutrálně a nikdy věci nenadhodnocuje, má totiž své pevné kořeny v řadě Utopia. Je to reproduktor, který by měl zůstat volný a živý. Použijte rytmicky silný zdroj a mocný zesilovač – to se ukázalo jako nejlepší způsob jak zažít vše, co tým Focalu, svým umem a svou pílí, do tohoto pozoruhodného produktu vložil. Výsledný zvuk je vždy velmi působivý.“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
SoundStage HiFi                                                                                                                                   
Sopra No.2                                                                                    
„Tento model bude zajisté polarizovat společnost svým vzhledem. Někteří budou milovat to, jak vypadají, jiní ne. Ale to se děje vždy, když uděláte něco odvážného a odlišného. Mi se vzhled Sopry líbí, obzvláště v provedení Electric Orange a myslím si, že je to nejlépe vypadající soustava, jakou kdy Focal vyrobil. Ale to je věc vkusu. To co naopak nepolarizuje společnost, je zvuk Sopry No.2. Má určité znaky klasických Focalů, ale má i znaky odlišné, které přinášejí jasné zlepšení. Kromě živosti jsem si užíval jasnost - zejména prostřednictvím středního pásma, také magických hlasů a přítomnosti, které hudbě poskytovaly skutečné tělo. Žasnul jsem nad její úžasnou váhou basů a nad detaily, které zněly až překvapivě, vzhledem ke kompaktnosti a velikosti skříní. Dále pak vynikající schopnosti zobrazení prostoru, což přineslo úžasné zaostření soundstage. To vše přinášejí soustavy, které jsou výjimečné svoji cenou, ale ony jsou výjimečné za každou cenu. Vidím sebe, jak žiji dlouho a spokojeně s párem reproduktorů Sopra No.2 a netoužím po ničem jiném.“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
Audio                                                                                                                                   
Sopra No.2                                                                                   
„Sopra No.2 vypadá jak sporťák a hraje jako luxusní limuzína. Má zrychlení, ale hlavu vám neutrhne, její dynamika je dokonalá, ale není to formule 1. Sopra No.2 nabízí profesionální zvuk s přesně vyobrazenou scénou, ve které probíhá děj stejný jako při nahrávání, s přirozenou akustikou nahrávky. Kdo očekává od soustav přesouvání stěn a nepřirozenou velikost prostoru, musí hledat jinde. Kdo od high-endových soustav očekává zvuk věrný tomu, co bylo nahráno, tedy precizní ve všech ohledech – tzn. tonálně, dynamicky i prostorově, ten dostane v podobě Sopry referenci. Kombinace kvalitního zvuku, ultramoderního designu, high-endové úrovně v každém ohledu, ale také přiměřené velikosti, díky které můžeme Sopry umístit do většiny našich pokojů, nám nabízí projekt naprosto unikátní!“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      
Audiodrom                                                                                                                                   
Aria 906                                                                                    
„Spojením jejich ceny se zvukem, jde o jeden z nejsenzačnějších nákupů vůbec, jaké můžete v kategorii levných stojanových soustav udělat. V minulosti si pro stavbu soustav Focal vyzkoušel už nejeden materiál, Kevlarem počínaje a různými polymerovými sendviči konče. A najednou tu máme materiál veskrze organický, možná ještě organičtější než klasická papírová celulóza – máme tu len. A hned je z toho 100% reference!“  
Kompletní text najdete zde.
                                                                      

      


Několik pohledů do našeho studia: